Koodaava visualisti

3.11.2017 12:00

Antti-Pekka Majanen aloitti web-suunnittelijana Encoren Turun toimistolla marraskuussa 2017. Raisiolainen A-P on nuoresta saakka ollut kiinnostunut tietokoneista ja siitä, mitä kaikkea niillä voikaan saada aikaan.

”Ensimmäinen tietokoneeni taisi olla i386-pohjainen. Sillä tosin lähinnä pelattiin ja piirrettiin viivoja Paintilla. Nokialla työskennellessäni suoritin työn ohessa tietotekniikan insinöörin tutkinnon ohjelmistotuotannon linjalta. Opetus oli melko teoreettista, ja itse koodaamista on pitänyt opetella lähinnä omien projektien kautta”, Antti-Pekka Majanen kertoo.

Valmistuttuaan Majanen jatkoi Nokialla järjestelmäasiantuntijana, kunnes hommat yht'äkkiä loppuivat. ”Ehdin kuitenkin perehtyä laajoihin palvelinympäristöihin ja serveripään skriptauksiin. Web-puoli astui kuvaan, kun piti etsiä uusia haasteita, ja käytännössä Frontti ja Back-end on tullut opittua itse, kantapään kautta. Viime vuodet päätoimeksiantajani on ollut Damex Multimedia Oy, jossa olen kehittänyt e-julkaisutuotantoa, nettisivujen toteutusta ja hoitanut kaikenlaisia asiakas-caseja.”

Koodin lisäksi myös visuaalinen puoli on aina kuulunut A-P:n kiinnostuksenkohteisiin. ”Valokuvaus alkoi harrastuksena, mutta aika nopeasti paisui työksi. Eniten olen kuvannut lasten 1-vuotiskuvia asiakkaiden luona, jollaisella palvelulle on tuntunut olevan kysyntää. Muuten on tullut kuvattua laidasta laitaan aina vastasyntyneestä vauvasta häihin ja asuntokuvauksiin”, Majanen luettelee ja jatkaa: ”Grafiikkaan olen tutustunut valokuvauksen kautta, kun on pitänyt luoda omia vektoreita, ja siitäkin sana on levinnyt tuttujen kautta. Portfoliostani löytyy logoja, julisteita, mainoksia ja esitteitä”, A-P luettelee.

Diginatiivi panostaa käyttökokemukseen

Majasen mukaan digitaalinen media on loistava väline tavoittaa ihmiset. ”Itseeni markkinointiviestinnässä kolahtaa rohkeus, jolla saadaan herätettyä kiinnostus tuotteeseen tai palveluun. Yrityksissäkin ostopäätöksen tekee aina ihminen, ei kone. Olen jo sitä sukupolvea, joka tekee ostopäätöksen, tai ainakin saa siihen herätteen, netissä. Uskon, että nykypäivän lapset ja nuoret tekevät ostopäätöksiään pelkästään digitaalisten viestien innoittamina”, A-P sanoo.

Web-suunnittelijana A-P on erityisen kiinnostunut palvelun tai sivuston käytettävyydestä. ”Yritän katsoa töitä siltä kannalta, että mitä minä haluaisin, jos istuisin asiakkaan paikalla. Lähdenkin aina luomaan esimerkiksi uutta verkkosaittia käyttökokemuksen ja fiiliksen kautta”, Antti-Pekka Majanen kuvailee.

Pitkään mikroyrittäjänä toiminut A-P uskoo, että vakituinen työpaikka Encoressa tuo kaivattua yhteisöllisyyttä tekemiseen. ”Tuntuu hyvältä, että vihdoin saan keskittää tarmoni yhteen paikkaan. Olen saanut kollegaltani vapaat kädet ja työkalut, mikä sopii minulle mainiosti. Tuskin maltan odottaa, että pääsen toteuttamaan modernia markkinointia, ja luomaan yksinkertaisesti jotakin siistiä”, Antti-Pekka Majanen sanoo.

Encore Digital Marketing

Encore Digital Marketing

Kerro kaverille:

Liity mukaan