Bad Santa – hulluudesta lähtenyt, hulluuteen suuntaava

Julkaistu: 5.9.2019

Yksi hullu kertoi sekoittaneensa alkoholia jäätelöön ja toinen hullu kysyi ”miksi en ole maistanut sitä?” Alkuperäinen tarkoitus oli myydä tuotetta vain Viroon, mutta kevään 2018 alkoholilainsäädäntömuutos mahdollisti alkoholijäätelön tuomisen myös kotimaan markkinoille. 

Mikä sopisikaan paremmin Yrittäjän päivään, kun tarina hulluudesta, luovuudesta, sisusta ja sydämestä. Tarinankertoja on Jens Lönnqvist, suomalainen jäätelöyrittäjä. Mistä tahansa jäätelöstä ei kuitenkaan ole  kysymys vaan alkoholijäätelöstä. Hauska idea, mutta mitä kaikkea se vaati ollakseen totta?

  • investointeja
  • itseluottamusta, uskallusta ja pilkettä silmäkulmaan
  • lupaprosessin
  • loppuun asti hiotun tuotteen
  • timanttisen brändäyksen

Alkoholijuomien kokonaiskulutus oli 10,4 litraa sataprosenttista alkoholia 15 vuotta täyttänyttä asukasta kohti vuonna 2018. Tähän, kun lisätään suomalaisten jäätelön kokonaiskulutus niin menestysresepti on taattu. Suomalaiset kuluttavat neljänneksi eniten jäätelöä koko maailmassa.

Alkoholituotteen mainonta

Alkoholimainontaa on Suomessa rajoitettu tiukasti lailla. Mietojen alkoholijuomien mielikuvamainonnalla ylläpidetään kotimaisia tuotemerkkejä. Alkoholimainonta ei kansainvälisten vertailujen mukaan lisää alkoholijuomien kulutusta vaan se vaikuttaa eri tuotemerkkien välisiin markkinaosuuksiin. Lyhykäisyydessään alkoholituotteista saa kertoa, mutta alkoholia ei saa mainostaa. Lisäksi alkoholituotteiden mainonnan pitää olla tarkasti kohdennettua oikealle kohderyhmälle. Loppujen lopuksi yhtälö antaa kuitenkin tilaa luovalle markkinoinnille: YouTube

Lisää alkoholituotteiden mainonnasta: http://www.panimoliitto.fi/vastuullisuus/markkinointi/alkoholimainonta/

Encoren tiimi onnittelee kaikkia yrittäjiä Yrittäjän päivänä 5.9.2019!