Graafisen suunnittelun syväluotaus

Julkaistu: 30.3.2020

Mainos- ja markkinointialalla graafisen suunnittelun osaajia kutsutaan monilla nimillä. Yrityksestä ja tarkasta työnkuvasta riippuen ryhmästä voi löytyä esimerkiksi visualisti, AD tai graafinen suunnittelija. Karkeasti oikaistuna voi sanoa, että graafisen suunnittelijan työ koskettaa näitä kaikkia.

Mitä se työ sitten on?

Vastauksia monia askarruttaviin kysymyksiin tarjoilevat Encoren luovat mielet, Antti-Pekka Majanen ja Tuomas Välimaa.

Tavoitteet ja vaatimukset

Graafisen suunnittelun tavoitteena on muovata viesti huomiota herättävään ja helposti ymmärrettävään muotoon. Toisin sanoen se on visuaalisen materiaalin luomista tai uudelleen muokkaamista.

”Graafista suunnittelua voi pitää taiteen muotona, mutta taiteen tekeminen on valjastettu liiketoiminnan käyttöön. Sen sijaan että muotoilisimme omaa viestiämme, käytämme ammattitaitomme asiakkaan viestin selkiyttämiseen ja sitä kautta bisneksen edistämiseen”, Tuomas kuvailee.

Graafinen suunnittelu on kuin kakun leipomista. Raaka-aineet kuten kuvat tai kananmunat voivat olla ensiluokkaisia, mutta lopputulos riippuu kuitenkin aina kokista. Graafiseksi suunnittelijaksi voi päätyä erilaisia koulutuspolkuja pitkin, mutta visuaalinen silmä on välttämättömyys.

”Totta kai tietyt lainalaisuudet, esimerkiksi kultainen leikkaus, pätevät, mutta niiden pilkuntarkka noudattaminen ei automaattisesti tarkoita onnistunutta lopputulosta. Graafinen ohjeistus antaa tietyt rajat luovuudelle ja esimerkiksi värien käytölle, mutta näiden raamien sisällä kaikki on oikeastaan sallittua”, Antti-Pekka tuumaa.

Luovuuden lisäksi työ vaatii myös teknistä osaamista, sillä työn kannalta keskeisiä työkaluja riittää. Lisäksi verkkosivujen uutta ilmettä suunniteltaessa tulee tietää, mikä on teknisesti mahdollisesti toteuttaa.

Hyvän tai laadukkaan graafisen suunnittelun määrittely onkin subjektiivista, sillä ihmiset ovat erilaisia ja reagoivat viesteihin eri tavoin. Onnistumisen tunnusmerkkeinä voi teknisten vaatimusten lisäksi pitää esimerkiksi sitä, että jokainen kuva heijastaa asiakkaan brändiä ja visuaaliset elementit tukevat viestiä.

Haasteena keskeneräisyys

Keskeneräisyyden tuska on luovalla alalla aina läsnä. Voiko työ olla koskaan valmis?

”No oikeastaan ei. Jälkikäteen katsottuna kaikista töistä löytää aina paranneltavaa ja muutettavaa, mutta toisaalta täydellistä työtä ei ole olemassa, on vain paras mahdollinen. Tämä täytyy tiedostaa ja hyväksyä, muuten juuttuu keskeneräisyyden kierteeseen eikä mikään työ lähde koskaan eteenpäin. ”

”On tärkeää olla kriittinen omaa työtään kohtaan, mutta rajansa ja deadlinensa kaikella”, Antti-Pekka täydentää

Asiakastyössä on tärkeää ymmärtää asiakkaan tahtotila, mutta tärkeämpää on nähdä sen ohi ja hahmottaa todellinen tarve. Hyvällä graafikolla on asiakaspalvelutaitojen lisäksi myös hyvä ongelmanratkaisukyky, sillä sitä työ pohjimmiltaan on.

Graafinen suunnittelija ei ole suoraviivainen työkalu, joka automaattisesti loihtii käskystä kuvituksen. Ammattitaitoon kuuluu olennaisena osana se, että suunnittelemme sellaista, jolla on toivottu vaikutus. Varmistamme että viesti menee perille”, lupaa Tuomas.

Mitä kaikkea markkinoinnin parissa työskentelevän tulee tietää graafisesta suunnittelusta? Kokosimme tärkeimmät asiat oppaaseen, jonka voit ladata TÄÄLTÄ:

  • Lomake tallentaa tietoja järjestelmiimme. Voit lukea kuinka käsittelemme tallennettua tietoa tietosuojaselosteestamme.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.