Kuolonkorinoita

Kulunut talvi on ollut poikkeuksellisen pitkä; lunta, kovia pakkasia ja maailmalla jylläävä koronaviruspandemia. Jo keväällä 2020 kävi hyvin selväksi, että pandemia vaikuttaa merkittävästi myös meidän toimialaamme, kun poikkeustilanteen aiheuttamissa pelonsekaisissa tunnelmissa joka puolella vedettiin käsijarru pohjaan.

Julkaistu: 26.3.2021

Muutosten vuosi

Liiketoiminnan turvaamiseksi muutoksia oli ryhdyttävä tekemään viipymättä ja keskeisimpänä toimenpiteenä päätimme keskittää kaikki toimintomme Tampereelle. Upea toimisto Aurajoen rannalla Turussa oli tarjonnut meille mainiot puitteet monta vuotta, mutta raskain mielin siitä oli luovuttava. Jouduimme yhdessä tuumin päättämään tiukemmasta kulukurista eikä henkilöstömuutoksiltakaan valitettavasti vältytty. Viimeksi mainittu toimenpide tuntuu aina kaikista raskaimmalta, kun sama porukka on paiskinut tiiviinä tiiminä töitä monta vuotta. Tehdyistä toimenpiteistä huolimatta kesällä 2020 kaikki vaikutti vielä hyvin epävarmalta.

Koronaviruspandemia siirsi kaupankäyntiä ja jopa normaalia päivittäistä kommunikointia yhä enemmän verkkoon. Niinpä kesän jälkeen Encoren työlistat täyttyivät brändi-, verkkokauppa- ja verkkosivuprojekteista ja avainasiakkuuksissakin palattiin pienen pysähdyksen jälkeen normaaliin arkeen. Kun vuosi vaihtui, hetken kestänyt hengähdystauko antoi mahdollisuuden katsoa taaksepäin. Liikevaihtomme luonnollisesti supistui merkittävästi aikaisemmista vuosista, mutta liiketoimintamme kannattavuus nousi paremmalle tasolle kuin koskaan aiemmin.

Onko ketään kotona?

Koronaviruspandemian aiheuttamat henkilöstömuutokset saivat sähköpostimme tulvimaan työhakemuksista. Eräässä saapuneessa hakemuksessa työnhakija epäili Encoren olemassaoloa ja pohjasi spekulaationsa oman markkinointiaktiivisuutemme määrään.

”Sometan eli oletan olevani olemassa” toteaa Pyhimyskin kappaleessaan Häiriintyny.

Hakija oli kieltämättä tehnyt oikeita havaintoja liittyen Encoren omaan aktiiviisuteen. Kaikki viime vuoden voimavarat keskitettiin liiketoiminnan turvaamiseen ja pakollisten muutosten tekemiseen. Itse kutakin vaivasi ensimmäisenä kevään pieni lamaantuminen eikä oman kotipesän hoitamiseen jäänyt aikaa tai voimavaroja.

Oma brändi- ja verkkosivuprojektimme oli polkaistu käyntiin, kun koronapandemia kuritti liiketoimintaa. Pyörät oli pakko pitää pyörimässä ja toisaalta tarjota henkilöstölle mielekästä tekemistä. Kun tunnelin päässä alkoi pilkottaa valoa, oma projekti sai väistyä laskutettavien asiakastöiden tieltä. Toisaalta uudistuksen pariin oli mukava palata myöhemmin ja paremmin mielin, kun rutiinit oli saatu rullaamaan vanhaan malliin.

Vihdoin valmis

Poikkeuksellisissa oloissa toteutettu uudistus onkin monin tavoin poikkeuksellinen. Olemme jättäneet taaksemme jotakin, joka oli osa meitä alusta alkaen ja joutuneet tarkastelemaan nykyistä sisintämme uudesta näkökulmasta. Kuuden vuoden jälkeen tuntuu, että olemme lähempänä itseämme yrityksenä mitä olemme koskaan aikaisemmin olleet. Tietyllä tavalla ehkä siinä pisteessä, josta kaiken alkaessa haaveilimme.

Nyt takana on asiakasnäkökulmaa ajatellen tervetullut ja terveellinen jumppa. On hyvä olla itse välillä samassa asemassa kuin omat asiakkaamme, jotka käyvät kanssamme läpi samankaltaisia uudistuksia.

Joka tapauksessa, tässä uusi upea brändi ja verkkosivu!

Aurinkoista kevättä kaikille,
Hanne

Ota yhteyttä!

  • Lomake tallentaa tietoja järjestelmiimme. Voit lukea kuinka käsittelemme tallennettua tietoa tietosuojaselosteestamme.

  • This field is for validation purposes and should be left unchanged.