Markkinointiviestinnän vaikutukset liiketoimintaan voidaan arvioida etukäteen

Julkaistu: 8.8.2019

It-, teknologia- ja teollisuusyritysten markkinointiviestintätoimisto Encore Digital Marketing aloittaa yhteistyön liiketoiminnan kassavirtaohjattuun kehittämiseen erikoistuneen Strategic Accounting Finlandin kanssa. Yhteistyön tavoitteena on kehittää markkinointiviestinnän vaikuttavuuden mittaamista suomalaisissa yrityksissä

Markkinointitoimenpiteiden mittaamiseen ja seurantaan on tarjolla paljon erilaisia palveluja ja työkaluja, joiden avulla voidaan seurata yksittäisten toimenpiteiden vaikuttavuutta eri kanavissa. Lyhyen aikavälin mittaaminen ja seuranta on tärkeää, jotta tiedetään vaikuttavatko valitut markkinointitoimenpiteet kohderyhmiin toivotulla tavalla ja tehdäänkö markkinoinnissa oikeita asioita.

Markkinointiviestintään investoitujen eurojen tuottavuuden mittaaminen on ollut perinteisesti kuitenkin hyvin haastavaa yrityksille.

”On ymmärrettävää, että mikäli markkinointiviestinnän vaikuttavuutta ei voida konkreettisesti osoittaa, siihen ei haluta panostaakaan. Yrityksen markkinointiin tekemä panostus on investointi, jonka liiketoiminnalle vaikuttavuutta pitää pystyä mittaamaan muiden investointien tapaan”, kertoo Encoren toimitusjohtaja Hanne Pitkänen.

Strategic Accounting on erikoistunut kassavirtaohjattuun kehittämiseen, joka perustuu Suomen kokeneimman kassavirta-analyytikon Riku Lehtisen yli 40-vuotiseen kokemukseen. Strategic Accounting Finland (SAF) analysoi eri kehityshankkeiden, kuten markkinointiviestinnän, kassavirtavaikutuksia etukäteen.

Luotettavan analyysin tekemiseen vaaditaan oikea metodi, konsernilaskennan ymmärrystä ja käytännön kokemus eri kehitystoimenpiteiden vaikutuksista. Keskeistä on kokonaisvaikutusten arviointi juuri kassavirrasta, koska muutokset eivät eritellysti näy esimerkiksi virallisesta tuloslaskelmasta. Eritellyistä kassavirroista ne näkyvät.

Vastaavaan analyysiin eivät pysty edes tunnetuimmat taloushallinnon ohjelmistot, mutta tämä metodiikka ja ymmärrys on Strategic Accountingilla. Yrityksen peruskivenä on Riku Lehtisen, Suomen kokeneimman kassavirta-analyytikon, 40-vuotinen ura ja kokemus yli kuuden tuhannen yrityksen liiketoiminnan kehittämisestä.

”Markkinointiviestinnän rooli kassavirran kasvattamisessa on merkittävämpi kuin mitä Suomessa on yleensä ymmärretty. Tuotteet ja palvelut eivät myy itse itseään”, toimitusjohtaja Ari Holm sanoo.

”Haluamme auttaa Encoren asiakkaita näkemään, miten he voivat kasvattaa kassavirtaa ja yrityksensä arvoa oikein kohdennetuilla panostuksilla markkinointiin”, Holm jatkaa.

Vuonna 2015 perustettu Encore Digital Marketing on It-, teknologia- ja teollisuusyritysten markkinointiviestintätoimisto. Encore on tehnyt yhteistyötä yli sadan suomalaisen it- ja teknologiayrityksen kanssa kuluneen neljän vuoden aikana.

Strategic Accounting Finland (SAF) on erikoistunut asiakkaidensa liiketoiminnan kassavirtaohjattuun kehittämiseen. Palvelun avulla on mahdollista kasvattaa kassavirtaa ja ennakoida liiketoiminnan tapahtumia.

Hanne Pitkänen, Encore Digital Marketing

hanne.pitkanen@encore.fi / 040 162 5808

Ari Holm, Strategic Accounting Finland

ari.holm@strategicaccounting.fi / 050 366 3381