Mikä on bränditunnettuuden arvo ja voiko sitä mitata?

Julkaistu: 7.8.2019

Heinäkuun helteillä puolitoistavuotias kuopukseni sai maistaa tilkan Coca Colaa. Kirpeä maku ja punavalkoinen etiketti tekivät niin suureen vaikutuksen, että jo seuraavalla kauppareissulla hän tunnisti sormella osoittaen ja ”cocoa” hokien juuri oikean juoman satojen pullojen ja tölkkien joukosta.

Tiedämme, että niin kuluttaja- kuin B2B-brändeillä on valtava vaikutus liiketoimintaan. Mutta mikä on bränditunnettuuden arvo ja kuinka sitä voidaan mitata? Miten markkinointitoimenpiteet vaikuttavat yrityksen kasvuun ja kehitykseen?

Tieto blogilukijoista ja somekanavissa sitoutuneista ei riitä

Olen tehnyt työtä markkinointiviestinnän aallonharjalla 15 vuotta. Tänä aikana on alettu seuraamaan ja mittaamaan markkinointitoimenpiteitä monin eri tavoin, mikä on tietenkin positiivinen asia. Somekanavien sisällä on omat analysointipaikkansa, ja esimerkiksi Google Analytics osaa lukea ristiin sivustoilla kävijöiden tietoja.

Kuitenkin sekä asiakkailta että markkinointitoimistoilta tuntuu unohtuvan tärkein eli se, mikä on brändin arvo ja miten markkinointiviestintään panostettujen eurojen vaikuttavuutta mitataan. Näkyykö millään tavalla yrityksen tuloksessa, jos blogikirjoituksella on 1000 lukijaa ja jos verkkosivustolla vierailevista saadaan 10 liidiä? Kehittyykö yritys, kasvaako liikevaihto kannattavasti, jääkö viivan alle aiempaa parempi tulos?

Markkinointitoimenpiteiden vaikuttavuutta ja tulosvaikutusta on mahdollista laskea

Markkinointi-ihmisenä lukeudun vähemmistöön, sillä olen aina ollut kiinnostunut it-alasta ja teknologiasta. Myös taloushallinto kassavirtalaskelmineen on lähellä sydäntäni, ja siksi koinkin tulleeni kuin kotiin, kun osallistuin erittäin mielenkiintoiseen koulutukseen viime keväänä.

Koulutuksessa sain vastauksen minua jo kauan vaivanneeseen kysymykseen siitä, miten markkinointiin käytettävät eurot vaikuttavat liiketoiminnan kasvuun ja kehitykseen pitkällä tähtäimellä.

Kouluttajana toiminut Riku Lehtinen avasi havainnollisesti, miten yritysten kassavirtalaskelmista näkee, ovatko he panostaneet markkinointiviestintään vai eivät. Laskelmien perusteella hän pystyy myös ennustamaan, kuinka markkinointitoimenpiteitä tekevät yrityksen pärjäävät tulevaisuudessa, ja miten käy niille, jotka eivät näe markkinointia itselleen tärkeänä.

Jos haluat varmistaa, että markkinointiviestintään sijoittamistasi euroista on hyötyä liiketoimintasi kasvattamisessa ja kehittämisessä, pysythän kuulolla somekanavissamme. Kerromme aiheesta lisää heti alkusyksyn aikana!