”Miksi maksaa ulkopuoliselle toimittajalle verkkosivuista?”

Verkkosivuprojekteista keskusteltaessa yksi kysymys toistuu muita useammin: miksi ylipäätään maksaa ulkopuoliselle toimittajalle verkkosivuista?

Julkaistu: 29.9.2021

Verkkosivuprojekteista keskusteltaessa yksi kysymys toistuu muita useammin: miksi ylipäätään maksaa ulkopuoliselle toimittajalle verkkosivuista? Saamme paljon kysymyksiä koskien verkkosivuja ja niiden toteuttamista, vastasimme viimeisimmässä kirjoituksessa kymmeneen useimmiten kysyttyyn kysymykseen, mutta tästä aiheesta päätimme kirjoittaa erillisen blogin.

Hyvät sivut tehdään mittatilaustyönä

Verkkosivut eivät pelkällä olemassaolollaan täytä mitään tavoitetta, vaan verkkosivujen tarkoitus on tehdä sivuston takana oleva yritys näkyväksi. Niinpä sivuston tulee olla hyvin rakennettu ja helposti löydettävissä.

Vaikuttava verkkosivusto rakentuu visuaalisen ilmeen, selkeiden viestien ja toimivan teknologian varaan. Ammattimaisen ulkoasun ja sisällön kasaan saamiseksi kannattaa turvautua ammattilaisten apuun. Verkkosivustolla on valtava vaikutus myös siihen, miten hyvin yrityksen brändi ja ydinviesti jäävät mieleen.

Verkkosivut ovat yrityksen näyteikkuna, eli niiden ulosantiin tulisi kiinnittää huomiota samalla tavoin kuin kivijalkayrityksen ikkunavitriiniin. Verkkosivujenkin tarkoitus on vakuuttaa yhdellä vilkaisulla ja houkutella ostoksille. Asiakkaat vertailevat yrityksiä verkkosivujen perusteella ja saattavat tehdä ostopäätöksen jo ennen ensimmäistä varsinaista yhteydenottoa.

Hyvin tehtyä tekee mieli päivittää

Erilaisia verkkosivujen luomiseen tarkoitettuja editoreja löytyy nykyään laidasta laitaan, joten tee-se-itse-toteutus saattaa hinnan puolesta vaikuttaa houkuttelevalta vaihtoehdolta. Sivuston saa kasaan ilmaiseditoreilla melko vähäiselläkin osaamisella, mutta niin sanottujen valmisversioiden integroiminen erillisiin järjestelmiin ja jatkokehitys voivat osoittautua vähintäänkin hankalaksi ja sivuston joutuu yleensä rakentamaan sen mukaan, mikä on mahdollista, ei sen mukaan mitä halutaan. Kun sivusto on alusta asti toteutettu suunnitelmallisesti, ei tarvitse tyytyä kompromisseihin tai purkkapatentteihin.

Suunnitelmallisesti asiakasta varten toteutetulla sivustolla sivupohjassa ovat valmiina sivupohjissa fontit, värit ja asettelut, eli sisällön lisääminen on verrattain vaivatonta. Asiaansa vihkiytynyt verkkosivuosaaja ottaa huomioon myös sivuston nopeuden ja teknisen optimoinnin. On tärkeää, että sivusto latautuu nopeasti ja näkyy Googlen hakutuloksissa. Vähintään pitää osata kytkeä tietyt asetukset päälle ja osata määrittää sivuston näkyvyys Googlelle. (sivukartat, robots.txt, meta-tiedot…)

Arkea verkkosivujen kanssa

Kaikki edellä mainittu on rakennettu tietysti asiakkaan ja verkkosivujen tavoitteen mukaan. Verkkosivuilla on vaikuttava visuaalinen ulosanti ja viesti sekä tekninen toteutus on vertaansa vailla. Tavoitteena ollut ”myyntiliiden generointi” on otettu teknisessä toteutuksessa huomioon ja sivusto tarjoaa toinen toistaan houkuttelevampia yhteydenotto mahdollisuuksia, ajanvaraus, ladattava opas, chat, online -tapaaminen, demo, ilmainen näyte jne. Mikä hienointa liidit pompsahtavat suoraan myynnin crm-järjestelmään, ja uusi arki voi alkaa.

Verkkosivut on julkaistu, mutta totuus on se, että tästä alkaa vasta arki. Jotta verkkosivut pääsevät tositoimiin tarvitaan tietysti kävijäliikennettä oikeasta kohderyhmästä. Oikein kohderyhmän saaminen verkkosivuille on digimarkkinoinnin, sisällöntuotannon ja verkkosivujen jatkuvan kehittämisen kaunis liitto.

Digimarkkinointi pitää huolta, että verkkosivuille ohjataan jatkuvasti liikennettä niistä paikoista, missä oikea kohderyhmä seikkailee. Sisällöntuotanto taas puolestaan pitää huolta siitä, että kohderyhmät kokevat saavansa lisäarvoa yrityksen tuottamasta sisällöstä ja kokevat syyn tulla vierailulle verkkosivuille. Lisäksi tulee huomioida, että Googlekin arvostaa korkealle tiuhaan päivittyvää verkkosivusisältöä. Aktiivinen sisällöntuotanto parantaa siis myös hakukonemenestystä. Verkkosivuja taas tulee kehittää jatkuvasti analytiikan pohjalta, josta voimme nähdä paljon mielenkiintoisia asioita, kuten:

  1. Kuinka paljon verkkosivuilla vierailee kävijöitä
  2. Ovatko kävijät oikeasta kohderyhmästä
  3. Mitä kävijät tekevät verkkosivuilla
  4. Milloin kävijät ottavat tai eivät ota yhteyttä
  5. Miten verkkosivustoa kannattaa kehittää entistä paremmin toimivaksi

Verkkosivujen toteuttaminen ei ole salatiedettä, mutta ei myöskään oikea paikka kiristää kukkarosta nyörejä. Verkkosivut ovat yrityksesi 24/7 palveleva myyjä, jonka on aina valmiina ottamaan vastaan uuden asiakkaan. Ethän halua missata yhtään mahdollisuutta?

Encore Digital Marketing

Ota yhteyttä!

  • Lomake tallentaa tietoja järjestelmiimme. Voit lukea kuinka käsittelemme tallennettua tietoa tietosuojaselosteestamme.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.