Musiikista ja kulttuurista voimaa AD:n työhön

Julkaistu: 25.11.2019

AD Tuomas Välimaa on taiteellinen velhomme, jonka kokemus ja osaaminen näkyy monen asiakkaamme visuaalisena ilmeenä.

Taiteellisuus on ollut pienestä pitäen osa Tuomasta, ja jo varhain esille tullut lahjakkuus ja kannustavat opettajat vaikuttivat ammatinvalintaan. Tuomas kiittää myös vanhempiaan; verenperintönä tullut taiteellisuus on vaikuttanut niin päivätyöhön kuin musiikkiharrastukseenkin.

Lapsuuden taiteellisuus ja opettajien kannustus veivät graafiselle alalle

Tuomas kertoo, että taiteellisuus ja erityisesti kuvataide ovat olleet osa häntä nuoresta iästä lähtien.

”Minulla on aina ollut luontainen taipumus piirtämiseen. Kun huomasin, että olin piirtämisessä hyvä, ja minua kannustettiin, halusin luonnollisesti keskittyä siihen. Yläasteella ja lukiossa opettajani tukivat vahvasti omaa linjaani ja opastivat eteenpäin”, Tuomas kertoo kouluajoistaan.

Lukion jälkeen Tuomas opiskeli teollista muotoilua, jossa hän kiinnosti ongelmanratkaisun ja kuvallisen puolen yhdistäminen. Monipuolisissa Kuopion AMK:n Muotoiluakatemian opinnoissa yhdistettiin perinteisiä 2D -ja 3D-esitystekniikan keinoja digitaalisiin, aina öljyväreistä 3d-mallintamiseen. Parasta opiskelussa oli käytännönläheisyys ja oikeiden asiakasprojektien toteuttaminen.

”Vähitellen teollinen muotoilu alkoi jäädä taka-alalle, ja kiinnostuin selvästi enemmän graafisesta suunnittelusta”, muistelee Välimaa.

Parasta työssä on luovuuteen liittyvä vapaus ja uuden löytäminen

Projektien alkuvaiheessa tapahtuva ideoiden löytäminen ja niiden tuottaminen on Tuomakselle helpoin ja mielekkäin osa työtä. Yhtä lailla hän kokee inspiraation löytämisen ja  innostumisen olevan hänelle luontaista. Tämän jälkeen ideoita hiotaan ja tarkennetaan yhteistyössä asiakkaan kanssa.

”Parasta AD:n työssä on tietynlainen luovuuden vapaus ja se, kun lopputulos miellyttää sekä minua että asiakasta. Pidän siitä tunteesta, että olen työssä hyvän asian äärellä ja että olen löytänyt tehdessä jotakin uutta”, Tuomas kuvailee.

Vastaavasti haastavana hän pitää teknisiä asioita, jotka asettavat raameja luovuudelle. Näitä ovat esimerkiksi tietyt verkkosivuja koskevat tekniset seikat, jotka määrittelevät, kuinka pitkälle ideoita voi toteuttaa. Myös mahdolliset projektien sisäiset säännöt vaikuttavat siihen, kuinka laajasti luovuutta voidaan käyttää hyväksi toteutuksessa.

Tuomas myöntää, että luovaa työtä tekevänä häntäkin vaivaa alan helmasynti, itsekriittisyys. Omaan työhönsä ei ole kovin helposti tyytyväinen, sillä aina voi jokin osa-alue voisi olla parempi. Onnistumisen tunteita voi kokea myös taaksepäin katsomalla. Kun aiemmista töistä löytyy tämän hetkisiä silmiä miellyttävä juju, voi olla tyytyväinen.

”Paras työntason mittari onkin se, miten omat työni kestävät aikaa”, kertoo myös Encore videotuotannosta vastaava Tuomas.

Inspiraatiota ja ideoita kulttuurista ja omasta bändistä

Tuomas on suuri kulttuurifani, ja käyttää inspiraation lähteinään elokuvia, musiikkia ja taidetta.

”Kulutan vapaa-ajallani kaikkea kulttuuria, josta syntyy materiaalia ja erilaisia kytköksiä alitajuntaan. Ideoita haen myös toisten graafikkojen ja yritysten töistä sekä kaikesta grafiikasta verkosta. Fazerin kampanjat minimalistisine ja graafisine ilmeineen miellyttävät omaa silmääni. Käytän joskus hyväkseni myös Pinterestiä -usein sieltä löytyy jokin idean kipinä, josta pääsee liikkeelle”, hän kuvailee.

Tuomaksen päivätyöhön liittyvää luovuutta ruokkii myös oma bändi. Hän tekee kaikki Ember Falls -yhtyeeseen liittyvät visuaaliset työt, ja kokee, että musiikki ja graafinen työ tukevat hienosti toinen toisiaan.

”On siistiä, että voin toteuttaa itseäni niin työssä kuin vapaa-ajallakin tällä tavalla. Työtehtävissäni on luonnollisesti tietyt rajoitteet, mutta omalla leikkikentälläni bändipuolella voin käyttää hyväksi myös niitä villeimpiä ideoitani”, kertoo ala-asteella rumpuja soittanut ja nyt laulajana toimiva Tuomas.

Toisten töitä kohtaan liittyvää kateutta energinen AD ei kerro tuntevansa.

”Upeat työt antavat itselleni inspiraatiota ja boostia. Ajattelen, että täytyypä itsekin kokeilla ja yrittää vastaavaa”, hän sanoo.

Jos Tuomas saisi korjata yhden työtään koskevan väärinkäsityksen, se koskisi koko visuaalisen työn prosessia ja sitä, miten erilaisiin ratkaisuihin päädytään. Kun asiakas näkee valmiin lopputuloksen, takana on usein aikamoinen matka. Tulos on monesti elämän mittaisten, henkilökohtaisten kokemusten ja samalla päivän fiilisten tulos. 

Tuomas myöntää, että taiteellisuuteen ja ihmisen onnettomiin tunteisiin liittyvä klisee oli totta hänen kohdallaan ainakin nuoremmalla iällä. ”Mitä huonommin meni, sitä enemmän tuli tehtyä. Vastoinkäymiset pistivät luovuuden kukkimaan, kunhan ei menettänyt kykyään luoda. Nykyään työotteeni on ammattimaisempi eli tulosta tulee myös ilman suuria angsteja. Mutta myönnän, että graafinen työ on minulle edelleen henkinen työn tulos ja säteilee omaa mielialaani”, hän sanoo.

Yksi asiakkaan yhteyshenkilö nostaa työn laatua

Visuaalinen maailma on muuttunut merkittävästi viime aikoina, mutta suunnittelun lainalaisuudet ovat pysyneet samoina. Teknologisen kehittymisen huomaa suunnittelunäyttöjen ja resoluutioiden kasvamisesta sekä ohjelmistojen tehokkuukisen noususta. Eri kokoiset näytöt ja skaalautuvat mediat aiheuttavat omat haasteensa.

”Kaikki työ täytyy tehdä moniin eri kokoihin, mikä vie tietenkin enemmän aikaa. Yksi kuva ei enää tänä päivänä riitä”, myöntää Tuomas.

Mitä neljä vuotta Encorella toiminut AD toivoisi asiakkaalta? Parhaassa tapauksessa yhteistyö avaa sitä asiakasyrityksen henkistä puolta, yrityksen sielua. Mitkä ovat yrityksen lähtökohdat ja miksi se on perustettu? Mitä yritys tekee ja miksi? Minkälainen on sen toimintakenttä?

”Kun vastaukset edellä mainittuihin kysymyksiin ovat selkeitä, on se tie yhteiseen voittoon”, sanoo Tuomas.

Ideaalitapauksessa kontaktihenkilöitä olisi vain yksi, jolloin yhteistyö on selkeämpää ja suoraviivaista.

”Mitä enemmän mukana on ihmisiä, sitä vaikeampaa on miellyttää ketään. Tulos on usein sekasoppa tai kädenlämpöinen kesäkeitto. Yksi vastuuhenkilö helpottaa niin minua kuin asiakasyritystäkin”, hän neuvoo.

Tuomas Välimaa

AD / videotuotanto

Kuva: Alisa Komendova Photography