Tapahtumamarkkinointi onnistui yli odotusten

Tampereen Mediapoliksessa järjestettiin syyskuussa 2018 maailman ensimmäinen XR Challenge -seminaari, jonka suuri suosio yllätti niin järjestäjät kuin tapahtumaan osallistuneet kumppanitkin. Tilaisuus oli kohdennettu virtuaalitodellisuudesta (VR), lisätystä todellisuudesta (AR) ja yhdistetystä todellisuudesta (MR) kiinnostuneille teollisuusyrityksille ja ohjelmistokehittäjille.

Tampereen Mediapoliksessa järjestettiin syyskuussa 2018 maailman ensimmäinen XR Challenge -seminaari, jonka suuri suosio yllätti niin järjestäjät kuin tapahtumaan osallistuneet kumppanitkin. Tilaisuus oli kohdennettu virtuaalitodellisuudesta (VR), lisätystä todellisuudesta (AR) ja yhdistetystä todellisuudesta (MR) kiinnostuneille teollisuusyrityksille ja ohjelmistokehittäjille.

Tapahtuman järjestäjinä toimivat Virtual Reality Finland ry, TAMK, Business Tampere ja Business Finland. Tapahtuman markkinoinnista vastasi Encore Digital Marketing.

”Tilasimme Encorelta tapahtuman nettisivut, sosiaalisen median suunnitelmat, päämiesten haastevideot, flyerit, nimilaput ja palkintoplakaatit. Näiden lisäksi saimme Encoren asiakkuuspäälliköltä hyvää sparrausta ison tapahtuman järjestämiseen liittyen. Parasta Encoren kanssa toimimisessa on nopeus, sillä he saavat asioita aikaan äkkiä”, kertoo seminaarin organisoinut Johanna Kalliomäki Leonidas Oy:stä, joka toimi tapahtuman sponsorina.


 

XR Challenge kiinnosti kansainvälisesti

Markkinointi alkoi keväällä 2018, jolloin julkistettiin seminaariin olennaisena osana liittyvä XR Challenge eli XR-teknologioihin liittyvä ideointikilpailu. Tapahtuman päämiehet eli teollisuusyritykset Glaston, Fastems ja Valmet haastoivat XR-teknologioista kiinnostuneet innovaattorit ideoimaan heille sopivia uusia ratkaisuja. Päämiehet myös sponsoroivat palkintosumman 43 000 euroa yhdessä VR Finlandin kanssa. Haastevideot toteutti Encore.

Sosiaalisen median kanavissa englanniksi markkinoitu XR Challenge haastevideoineen levisi nopeasti alan ihmisten tietoisuuteen. Somepäivityksillä ihmisiä kannustettiin tutustumaan kilpailuun tarkemmin sen nettisivustolla.

”Encore teki markkinoinnissa hyvää jälkeä. Olemme aina pitäneet Tuomas Välimaan visuaalisista ratkaisuista, ja jälleen kerran hän loi voimakkaan brändin kilpailulle. Arvostan myös somesuunnitelmat kirjoittaneen Marinka Wierun työpanosta. Hän oli aktiivisesti yhteydessä päämiehiimme, joten saimme sosiaalisen median päivityksiin vahvaa asiasisältöä ja todellisia kommentteja päämiesten edustajilta”, Kalliomäki kertoo.

Tapahtuman vahva visuaalinen brändi antoi tapahtumalle kasvot. Asiapitoiset ja mielenkiintoiset päivitykset toivat ensimmäistä kertaa järjestetylle tapahtumalle vakuuttavuutta.


XR Challenge -seminaari synnytti hyvää synergiaa alalle

XR Challenge -kilpailuun osallistui 40 ideaa, joista osa tuli ulkomailta. Tampereen Mediapoliksessa järjestettyyn tapahtumaan ilmoittautui 30 XR-alan toimijaa esittelemään demojaan, välineitään ja ratkaisujaan. Seminaarissa ja messutapahtumassa vieraili tapahtumapäivän aikana yhteensä yli 300 henkilöä.

”Kokonaisuus onnistui ihan yli odotusten. Seminaaripaikat oli varattu täyteen jo kuukausi ennen tapahtumaa. Paikalla oli paljon väkeä paitsi eri puolilta Suomea, myös ulkomailta. Ständeiltä sain palautetta, että markkinointi oli onnistunut hyvin. Devaajien lisäksi paikalla oli myös tosi paljon bisnesihmisiä, eli oikeasti potentiaalisia tahoja, jotka voisivat olla kiinnostuneita tekemään yhteystyötä teknologisten ratkaisujen kanssa”, Johanna Kalliomäki kertoo.

”Päämiehillä oli leveät hymyt ja kaikilla hyvä fiilis tapahtumassa. Yksikään ständi ei jäänyt ilman jengiä, vaan kaikissa käytiin keskusteluja. Tapahtumasta muodostui juuri tavoittelemamme verkostoitumispäivä, josta kaikki saivat jotain irti. Osaaminen ja teollisuusyritykset kohtasivat, ja todennäköisesti he jatkossa ideoivat ja kehittävät asioita yhdessä”, hän jatkaa.

TAMK hoiti tilajärjestelyt ja striimasi tilaisuuden nettiin. Livekuvaus tuli tarpeeseen, koska kaikki halukkaat eivät mahtuneet 160 hengelle mitoitettuun seminaariauditorioon, joka oli tupaten täynnä. Messualue oli kaikille avoin, ja siellä pystyi seuraamaan seminaarista lähetettyä livekuvaa.

”Markkinointi sujui yli odotusten, ja juuri oikeat ihmiset löysivät luoksemme. Vielä seminaaria edeltävänä iltana tuli paljon soittoja, että pääsisikö jollain konstilla seminaariin vielä mukaan. On selvää, että järjestämme tapahtuman uudelleen”, Johanna Kalliomäki toteaa ja vinkkaa, että Virtual Reality Finland -yhdistys etsii parhaillaan uusia päämiehiä ensi vuoden tapahtumaan.

Encore Digital Marketing

Ota yhteyttä!

  • Lomake tallentaa tietoja järjestelmiimme. Voit lukea kuinka käsittelemme tallennettua tietoa tietosuojaselosteestamme.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.